Latte




Kan absolut inte dricka kaffe mycket senare än kl 16.00 ... för då får jag lite problem med sömnen. Börjar kanske vara gammal ... men detta är dagens fakta. Somnar helt skönt på kvällen .... men typ vi tre fyra tiden är jag pigg som en mört. 

Nuförtiden är det dock ingen större fara att vakna  fyra på natten ...  jag har en kompis där ute i världen som jag gärna skriver små nattmeddelanden med ;)






Men jag behöver min nattsömn och har nu hittat chai latte. Det är ett gott alternativ för dig som vill ha en latte men som föredrar te framför kaffe. 

 Sägs att chai latte är rena sockerbomben ... men gör man den själv så behöver den inte alls blir så äckligt söt. 


CHAI LATTE ala Bella 

1 msk svart smaksatt te ... och det sak vara smaksatt med Ingefära
c ½ krm kardemumma
c ½ krm kanel
mjölk 
½tsk socker (hade jag) 

Lägg te, kardemumma och kanel i en kaffepress och häll på kokat vatten. Låt dra c 5 minuter. Sila sedan. Skumma uppvärmd mjölk. Häll te i ett glas. Smaksätt med socker och häll på mjölken.



En kryddig chai latte värmer gott när höstens mörker och kyla börjar krypa sig på. Och att göra den själv från grunden är som sagt busenkelt.



KRAM


Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...