Mjuk och len




Det är just vad en sparrissoppa är! 

Detta var också första gången jag själv laga sparrissoppa. Vet inte ... men har alltid trott att det är svårare än vad det är. Kanske just för att de flesta sparrissoppor jag ätit varit riktigt goda ... och det har gjort att jag trott att det skulle vara sjukt svårt. 

Men nej ... här ser man igen ... bra råvaror och enkla recept är grunden till bra resultat.






Idag blev det en trerätters familjemiddag hos Alén ... i och med att han jag bor med ♥ har födelsedag.

Sparrissoppan fungerar fint som förrätt.

Ni får ursäkta de grumliga bilderna ... men familjen var hungrig :)
#livetpåriktigt







SPARRISSOPPA

500 - 600 g sparris
2 schalottenlök
1½ dl vitt vin 
5 dl grönsaksbuljong
4 dl grädde


Bryt bort knopparna på sparrissen och koka dem c 2 minuter i saltat vatten. Spola dom sedan kalla och lägg åt sidan. Skär resten av sparrisen i bitar ... men inte den hårda delen vid roten. Skala och hacka löken grovt. Stek lök och sparris i smör en stund. Tillsätt vinet. Låt koka någon minut. Tillsätt sedan buljongen. Låt koka c 10 minuter. Tillsätt grädden och koka upp soppan. Mixa soppan slät med en mixerstav eller i en hushållsmaskin. Dekorera soppan med sparrisknopparna. 








Inga kommentarer:

Sommarlovs göra

När det är sommarlov och det regnar ute ... då bakas det och jag hade de bästa assistenterna.  Vi baka chokladmuffins ... och själ...